چگونه طرح کسب و کار بنویسیم؟ قسمت ششم- مطالعات اقتصادی و تحقیقات بازارایابی
قسمتهای قبلی مطلب چگونه یک طرح کسب و کار بنویسیم؟ به بررسیهای فنی طرح اشاره داشت. شاید این قسمت از یک طرح بیشتر در تخصص دانش آموختگان رشته های فنی باشد؛ اما شما و من به عنوان نویسنده طرح بایستی از کلیات و نحوه تدوین این بخش به خوبی آگاه باشیم. انشاالله از این به بعد طی چند مطلب آتی به بررسیهای اقتصادی و بازار در تدوین طرحهای کسب و کار خواهیم پرداخت. یک کارآفرین، سرمایه گذار یا مدیر که در پی ایجاد کسب و کار، شراکت در کسب و کار دیگران، اعطای وام و یا توسعه کسب و کار خود هستند، همگی نیازمند بررسیهای اقتصادی و بازاریابی میباشند.
بررسی بازار و طرح بازاریابی، سرفصل حایز اهمیتی در تهیه طرح کسب و کار میباشد. هدف این بخش متقاعد ساختن سرمایه گذاران و وام دهندگان است. در این بخش از طرح کسب و کار نحوه رقابت در بازار، استراتژی کلی بازاریابی و فروش، جلب مشتری، طرحهای تبلیغی و ترویجی به همراه بودجه مورد نیاز جهت آنها، فرآیند خرید و کنترل موجودی، نحوه ورود و خروج کالا و در حقیقت کلیه امور مرتبط با قیمت گذاری، توزیع، تبلیغات، پیشبینی تولید و کنترلها مورد اشاره قرار میگیرد.
این بخش از طرح کسب و کار باید بتواند به سوالات زیر پاسخ دهد :
محصول یا خدمات یا کالای شما چیست؟
کارآیی آن کدام است؟
چه انواعی دارد؟
مشتریان محصولات یا خدمات شما چه کسانی هستند؟ کجا واقع شده اند؟
چرا باید محصول کالا یا خدمات شما را بخرند؟
چه نوع علایقی دارند؟
انتظارات آنها در مورد قیمت و کیفیت چیست؟
چگونه مشتری را ترغیب به استفاده از کالا یا خدمات خود می کنید ؟
چه نوع نوآوری یا ویژگی خاص در محصول کالا یا خدمات شما وجوددارد؟
وضعیت عرضه و تقاضا و رقبا در بازار چگونه است؟
الگوی مصرف مصرف کنندگان چگونه است؟
مزیت رقابتی شما چیست؟
نحوه توزیع محصولات یا خدمات شما چگونه است؟
نحوه تامین مواد اولیه شما چگونه است؟
بررسی های اقتصادی و بازار طرح را می توان به موارد زیر محدود نمود:
۱- مشتریان و بازارهای هدف.
۲- نحوه توزیع و فروش محصول خدمات یا کالا.
۳- میزان عرضه و تقاضا یا سهم بازار.
۴- نحوه قیمت گذاری .
۵- نحوه خرید مواد اولیه.
۶- بازاریابی و تبلیغات .
۷- توجیه بازار یا ویژگی های محصول.