چگونه طرح کسب و کار بنویسیم؟ قسمت نهم- مطالعات اقتصادی و تحقیقات بازارایابی۴
- نحوه قیمت گذاری :
در بازار رقابتی که در آن واحدهای تاثیرگذار بر جریان عرضه و تقاضا بسیار می باشند، قیمت از پرنوسانترین پدیده ها در بازار و اقتصاد کالا به شمار می رود. قیمت ثابت نبوده در حال تغییر است و هرچند که تغییرات آن در کوتاه مدت و در شرایط غیرتورمی بسیار کم و گاه محسوس نباشد، لیکن نبض تغییراتش مدام درحال زدن است، قیمت گذاری محصولات در هر فعالیت اقتصادی با توجه به میزان عرضه و تقاضا و قیمت تمام شده محصول و خدمات تعیین می گردد که میزان حاشیه سود در نظر گرفته شده بر طبق میزان تقاضای بازار می تواند توسط مجری طرح تعیین شود بدین معنی که عدد معین و محدودی به عنوان سود در طرحها لازم نیست در نظر گرفته شود البته باید به خاطر داشت که پس از تعیین قیمت تمام شده محصول که از روی شاخصهای مالی طرح و قیمت تمام شده تقریبی محصول انجام می گردد بعلاوه سود مورد انتظار می توان اقدام به قیمت گذاری کالا یا خدمات نمود. که این مورد بیشتر به قیمت فروش کالاهای مشابه در بازار نیز بستگی دارد به عنوان مثال اگر کالای مشابه کالای شما در بازار به قیمت ۱۰۰۰ واحد فروخته می شود و شما کالای خودرا به قیمت ۹۰۰ واحد می توانید عرضه کنید این به عنوان یک شاخص رقابتی نیز مطرح می باشد.
نکته : توجه داشته باشید در امر قیمت گذاری در برخی کالاها که قوانین مشخصی برای قیمت گذاری مشخص شده است نمی توانید از محدوده قانونی این قیمت فراتر روید و باید با کاهش هزینه ها در طرح قیمت کالا یا خدمات خود را به نرخ مصوب تعیین شده از سوی مراکز دولتی یا معتبر عرضه نمایید. از جمله این کالاها، کالاهایی هستند که بصورت یارانه ای عرضه می گردند نظیر سوخت، نان، و… و یا برای برخی کالا ها و خدمات از سوی اتحادیه های صنفی و یا تعزیرات حکومتی قیمت مشخصی اعلام می گردد که دراینگونه موارد حتما نیاز به کسب اطلاعات دقیق ضروری و حتمی است چه در غیر اینصورت در اجرای طرح قطعا با مشکل مواجه خواهید شد و یا طرح شما از سوی کارشناس موسسه مالی و اعتباری وام دهنده رد شده و مجبور خواهید شد دوباره محاسبات مالی و هزینه های طرح را انجام دهید.
توجه کنید اشتباه در تشخیص قیمت گذاری میتواند بهراحتی منجر به نابودی کسب و کار شود !
برای تعیین قیمت فروش ابتدا قیمت تمام شده محصول یا خدمات خودرا محاسبه کنید یعنی مبلغ مواد اولیه مصرف شده برای یک کالا (در طرحهای تولیدی ) را بعلاوه هزینه دستمزد پرداخت و هزینه های مصرفی نظیر آب و برق و… شده برای یک واحد کالا را محاسبه کرده و سود مورد انتظار خود را که پاسخگوی پرداخت هزینه ها و اقساط تسهیلات می باشد را به آن اضافه کنید. قیمت فروش کالای شما باید بگونه ای تعیین شود که جوابگوی پرداخت کلیه هزینه ها از قبیل حقوق و دستمزد خودتان و کارکنان شما + اجاره محل + پرداخت اصل و فرع اقساط + پرداخت هزینه های مواد اولیه و انرژی مصرفی و دیگر هزینه ها بوده و سودی معقول نیز از محل فروش آن باقی بماند. لذا اگر قیمت تمام شده محصول شما پس از کسر همه هزینه ها و سود و… به نسبت دیگر محصولات / یا خدمات مشابه در بازار بالا بود یا باید محصول یا خدمات شما ویژگی خاصی داشته باشد تا کالای شما بفروش رشد یا باید با کاهش هزینه ها به روشهای مختلف قیمت تمام شده محصول / خدمات خود را کاهش دهید.
از روشهای کاهش قیمت تمام شده محصول یا خدمات خود می توان به :
کاهش هزینه های مواد اولیه از طریق خرید بهینه و یا کلی
کاهش هزینه های رفت و آمد و حمل ونقل،کاهش هزینه های تولید (سرعت بخشیدن به فرآیند تولید از طریق به خدمت گرفتن تکنولوژی )
کاهش هزینه های دستمزد (استفاده کمتر از نیروی انسانی )،کاهش هزینه های سربار (از قبیل تعطیلی و با خرابی های دستگاهها، کاهش ساعات تعطیلی،و… ) اشاره نمود.