تدوین طرح کسب و کار (BP)

چگونه طرح کسب و کار بنویسیم؟ قسمت چهارم

۷-ویژگیهای محصول یا فرآیند :

مهمترین و اصلی ترین ویژگی های فرآیند و محصولات خود را شرح دهید.

اگر فرآیند شما یا محصولات شما ویژگی خاصی دارد و یا از تکنولوژی خاصی استفاده می نمایید و یا طرحی ابتکاری دارید می توانید دراین قسمت شرح دهید البته شرح نوآوری و ابتکار و یا مزیت تکنولوژیکی در قسمت توجیه اقتصادی و بازار طرح نیز می تواند آورده شود، اما در این قسمت می توانید از نقطه نظر فنی، ویژگیهای فرآیند یا محصول خود را بنویسید و سپس همین ویژگی را نیز در قسمت توجیه بازار به عنوان یک مزیت رقابتی نیز عنوان نمایید.

همچنین اگر بین محصول تولیدی شما یا فرآیند خدمات یا تولید شما با محصولات مشابه دیگرتفاوتی از لحاظ فنی وجود دارد، در این بخش آنها را شرح دهید.

مثال   : آقای صالحی این قمست را اینگونه عنوان نموده است :

 ویژگی های فنی :

(( از جمله ویژگی های فنی این طرح، رعایت بهداشت در کلیه زمینه ها از اولین مرحله تا تهیه محصول نهایی می باشد و در کلیه مراحل نظارت دقیق بر نحوه طبخ بهداشتی و کنترل کیفی بهداشتی اعمال می شود که با توجه به تجربه های شخصی مجری طرح و سابقه کاری وی در این زمینه عرضه محصول با رعایت بالاترین استانداردها امکانپذیر می باشد همچنین در وسایل و ظروف این طرح از وسایل استیل دوجداره برای طبخ استفاده شده است که به عنوان مزیتی فنی مورد توجه قرار گرفته است. ))

همچینین در این قسمت مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید محصول یا ارایه خدمات را مشخص می کنیم :

لازم به ذکر است که در طرحهای توزیعی، و یا برخی طرحهای خدماتی مواد اولیه مورد نیاز همان ماشین آلات و تجهیزات طرح می باشند که نیازی به درج آنها نیست و فقط در همان قسمت ماشین آلات و تجهیزات آورده می شوند.

۸-میزان و آمار تولید یا ارایه خدمات (ظرفیت تولید )  :

در این بخش آمار روزانه، ماهیانه و یا سالیانه تولید محصولات خود رامی بایست شرح دهید یکی از مهمترین قسمت های هر طرح توجیهی این قمست می باشد که به عنوان مبنایی جهت کلیه محاسبات و توجیهات مالی طرح مورد استناد و استفاده قرار می گیرد لذا دقت کافی در تهیه و تنظیم این آمار بسیار مود توجه می باشد.

بسته به نوع طرح و اینکه طرح تولیدی یا توزیعی یا خدماتی باشد بازه تعیین نرخ تولید یا ارایه خدمات متفاوت می باشد مثلا در یک طرح توزیعی که موضوع آن تاسیس فروشگاه مواد غذایی محلی (سوپر ) می باشد میزان ارایه خدمات و توزیع کالامی تواند بصورت روزانه ارایه می شود اما در یک طرح تولیدی بصورت ماهیانه یا سالیانه این جدول تهیه می شود.

توجه داشته باشید محاسبات شما در این قسمت می بایست با توجه به ظرفیت تولید مشخص شده در مجوزات قانونی اندازه گیری و تخمین زده شود.

((مثال در طرح آقای صالحی جدول ظرفیت تولید ماهیانه محاسبه شده و به شرح زیر است  :

جدول ظرفیت تولید / خدمات  (ماهانه یا سالیانه  )

نام محصول

میزان تولید

واحد

توضیحات

سیب زمینی سرخ کرده

۵۰۰۰

ظرف

جمع کل

در این قسمت و پس از برآورد میزان تولید / خدمات،  مواد اولیه  نیاز جهت تولید محصول یا ارایه خدمات را مشخص می کنیم :

لازم به ذکر است که در طرحهای توزیعی، و یا برخی طرحهای خدماتی مواد اولیه مورد نیاز همان ماشین آلات و تجهیزات طرح می باشند که نیازی به درج آنها نیست و فقط در همان قسمت ماشین آلات و تجهیزات آورده می شوند.

جدول مواد اولیه و مقدار مورد نیاز طی یک دوره … (ماهه / ساله )

شرح

میزان مورد نیاز

واحد سنجش

قیمت واحد (ریال)

قیمت کل (ریال )

جمع کل

۱۰- نیروی انسانی و تخصص های  مورد نیاز  :

    شرح منایع انسانی مورد نیاز جهت راه اندازی یک کسب و کار را می بایست با تعداد مورد نیاز جهت هر پست مشخص نموده و در طرح آورده شود.     

مثال :  

فهرست نیروی انسانی و تخصص های مورد نیاز

ردیف

شرح نیروی انسانی مورد نیاز

تعداد

حداقل تحصیلات

توضیحات

۱

مدیریت مجموعه

۱

لیسانس مدیریت/ با سابقه مدیریت

۲

متخصص

۱

مهندس نساجی

۳

تکنسین

۱

فوق دیپلم مکانیک

۴

مسئول کنترل کیفیت

۱

فوق دیپلم فنی

۵

مسئول حمل و نقل مواد

۲

سیکل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا