تدوین طرح کسب و کار (BP)

چگونه طرح کسب و کار بنویسیم؟ قسمت دهم- مطالعات اقتصادی و تحقیقات بازارایابی۵

۵- نحوه خرید مواد اولیه :

      نحوه تامین و تهیه مواد اولیه با توجه به نیاز و مصرف در یک دوره زمانی مشخص در این بخش از طرح کسب و کار نیاز است آورده شود.  این قسمت نشان می دهد که شما به نحوه و محل تامین مواد اولیه کاملا آشنایی داشته و مواد مورد نیاز جهت تولید محصول را میتوانید تهیه کنید.  دقت کنید که مراکز تامین کننده مواد اولیه شما اولا آمادگی تامین به میزان مورد درخواست شما را دارند یا خیر و ثانیا نحوه فروش (از لحاظ فروش مدت دار و…  ) این مواد اولیه به شما چگونه خواهد بود و آیا این مراکز دارای اعتبار کافی جهت تداوم همکاری را دارند یا خیر؟

مثال : در طرح تولید محصولات پلاستیک نحوه تامین و خرید مواد اولیه  اینگونه نوشته شده است :

– محل تامین و خرید مواد اولیه:

مواد اولیه شامل :

شرح

واحد

مقدار مصرف

پروپیلن

کیلوگرم

۳۷۵

پی وی سی ۱۰۶

کیلوگرم

۱۰۸۰

پیچ و مهره و قطعات سفارشی

عدد

۳۶۰

رنگ

کیلوگرم

۸۳۰۰

سلفون و کارتن

سری

۳۶۰

محل تامین : شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران

۶- بازاریابی و تبلیغات  :

     مهمترین جزء یک فعالیت اقتصادی نحوه بازاریابی و تبلیغات کالا و خدمات است.  تبلیغات موثر همراه با عرضه مناسب کالا یا خدمات موجب رونق کسب و کار و متضمن حیات و ادامه هر فعالیت اقتصادی است.  این موضوع در بازار رو به گسترش و متنوع امروز و تنوع مشتریان و سلایق،  بیشتر شده و هر فعالیت اقتصادی که به این موضوع توجه ننماید قطعا در دراز مدت نمی تواند به قعالیت خود ادامه دهد.  لذاپیداکردن شیو ه های مناسب بازاریابی و تبلیغات با توجه به بازار هدف و میزان گستردگی بازار و پراکندگی مشتریان، سلیقه و نوع مشتریان و اینکه از چه طبق تحصیلی، سنی، درآمدی تشکیل شده اند در جهت گیری شیوه یک تبلیع موثر و کارآمد از عناصر غیر قابل چشم پوشی به شمار می آیند.

     در تهیه طرح کسب و کار اگر چه نیازی به توصیف کامل و با جزییات روشهای تبلیغی نیست اما جهت اطلاع و اطمینان خاطر به  سرمایه گذاران  از اینکه شما به راهکارهای تبلیغاتی و عرضه مناسب محصولات خود آشنا هستید و طرحهایی برای این منظور دارید، ضروری است به صورت اجمالی به این موارد پرداخته شود.

توجه داشته باشید اگر محصول یا خدماتی عرضه می کنید که بازار عرضه و تقاضای آن برابر و یا نرخ عرضه بیش از تقاضا می باشد انتخاب راهکارهای مناسب تبلیغاتی که تضمین دهد طرح شما می تواند سهم مناسب از بازار را پوشش دهد مهم و ضروری است.

((مثال : یک تولید کننده کیف و کفش روش تبلیغاتی خودرا بصورت مختصر این چنین شرح داده است :

     روش‌های تبلیغ :

استفاده از کارت ویزیت شرکت، بروشور و پوستر، شرکت در انجمنهای صنفی و آگهی‌های محلی. ))

۷- توجیه بازار یا ویژگی ها و مزیت های محصول:

      ذکر مزیتهای رقابتی یک کسب و کار بخش مهمی از توجیه بازار یک طرح را تشکیل می دهد.  با بررسی وضعیت رقبا و شناخت نقاط ضعف ایشان می توان به نوآوریهایی در ارایه محصول یا خدمات دست زد تا بتوان به سود آوری و موفقیت طرح بیشتر اطمینان یافت.  مزیتهایی نظیر خدمات پشتیبانی، گارانتی طولانی مدت، قیمت پایین تر نسبت به سایر موارد مشابه،  بسته بندی زیبا، ارایه جوایز، نوآوری در طرح و شکل محصول (در طرحهای تولیدی )، ارایه خدمات یا محصول در محل مشتری  از جمله مزیتهای رقابتی می باشند که می توانند به عنوان بخشی از توجیه بازار مورد استناد قرار گیرند.

در بخش توجیه بازار می توانید متنی در مورد ویژگیهای توصیفی فرآیند یا کالا و محصولات خود ارایه نماید، که لازم می دانید خوانندگان طرح در جریان آنها قرار بگیرند، هرآنچه را که در بخشهای قبلی راجع به کیفیت بالا، قیمت رقابتی، مقایسه با محصولات مشابه، نوآوری و ویژگی خاص مد نظر شما می باشد را می توانید در این قسمت عنوان کنید.  ذکر یک مثال آگاهی بیشتری از این بخش ارایه می نماید.

 ((مثال : یک تولید کننده شلنگ (پلاستیکی ) در قسمت توجیه بازار خود آورده است :

شلنگ های چند لایه کاربردهای بسیار متنوعی در صنایع مختلف داشته و به دلیل تکنولوژی بالای تولید این نوع محصولات تعداد کمی از کشورهای دنیا قادر به تولید این نوع شلنگها می باشند.

از جمله کاربردهای مختلف این نوع شلنگها  می توان به کاربرد آنها در صنایع : انتقال گاز، صنایع ساختمان (در دستشوییها و یا به عنوان شلنگ های تزیینی در دسته دوشهای متحرک ) و در صنعت جهت انتقال مایعات و روغن در ماشین آلات صنعتی در کشاورزی به عنوان انتقال دهنده آب اشاره نمود. 

شلنگهای چند لایه به دلیل وجود چندین لایه با ضخامتها و جنس متفاوت، دارای استحکام و قوام بسیار بالایی بوده، بگونه ایکه در صنایع مختلف قابل استفاده می باشند.  به دلیل تکنولوژی برتر تولید این نوع شلنگها، طبق تحقیقات انجام شده توسط این شرکت تاکنون فقط چند کشور معدود اروپایی موفق به تولید شلنگهای چند لایه با قابلیت های نظیر محصولات این شرکت را دارا می باشند که این موضوع قابلیت صاداراتی آتی محصولات تولیدی را نمایانگر می سازد. 

لذا با توجه به جمیع مشخصات و ویژگیهای منحصر بفرد محصولات تولیدی این شرکت و همچنین نیاز و کشش بازار داخلی و قابلیت جایگزینی این شلنگها با لوله های مختلف و زیبایی و تنوع بی رقیب این شلنگها، از نقطه نظر اقتصادی دارای توجیه بوده و امید به دست یابی بازار مطلوبی را فراهم می نماید.  ))

(( مثال دو  : یک واحد خدماتی لباسشویی در قسمت توجیه بازار خود آورده است :

   (( با توجه به نوع فعالیت مجری طرح تصمیم دارد پس از راه اندازی کسب و کار و جهت جلب نظر و رضایت هرچه بیشتر مشتریان خود طرحی را با عنوان تحویل خدمات در محل ارایه نماید بدین صورت که در صورت تماس مشتری، نماینده واحد خدماتی با ارایه کارت شناسایی معتبر به محل مورد نظر مشتری رفته و البسه و. ..  را از مشتری دریافت و رسید تحویل می نماید سپس بعد از انجام موارد خواسته شده، وسایل و البسه را دوباره در محل مشتری و پس از هماهنگی قبلی تحویل می نماید، همچنین این واحد خدماتی در نظر دارد کلیه خدمات رفع ایرادات کلی و جزئی البسه، پارچه ها و…   مشتریان خود را در صورت سفارش مشتری بوسیله ادوات و تجهیزات رفوگری و ترمیم لباس، انجام نماید. لازم به ذکر است کلیه موارد طرح تحویل در محل و همچنین تعمیرات جزیی بصورت کاملا رایگان انجام شده و پیش بینی می شود با این نوآوری میزان جذب و رضایت مشتری افزایش یابد. ))

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا